Ontmoet Charles en Ray Eames, twee invloedrijke ontwerpers die een revolutie teweegbrachten in meubelontwerp, architectuur en meer. Samen maakten ze comfortabele, betaalbare stoelen en diverse kunstvormen. Vitra, een toonaangevend meubelbedrijf, is diep geïnspireerd door hun werk en produceert hun ontwerpen voor Europa en het Midden-Oosten.
Het Vitra Design Museum bezit een uitgebreide Eames-collectie en organiseerde in 2017/18 een groots retrospectief getiteld ‘An Eames Celebration’.
In dit blog lees je:
Charles Eames, geboren in 1907 in St. Louis, Missouri, was een architect die furore maakte met zijn ontwerpen van huizen en kerken. Eliel Saarinen, onder de indruk van zijn werk, gaf hem in 1938 een studiebeurs aan de Cranbrook Academy of Art in Michigan.
Samen met Eero Saarinen sleepte hij in 1940 de eerste prijs in de wacht tijdens een ontwerpwedstrijd van het MoMA in New York, waarna hij hoofd van de afdeling industrieel ontwerp van Cranbrook werd.
Ray Eames studeerde schilderkunst in New York, eerst aan het Bennett College en daarna aan de Hans Hofmann School of Fine Arts. In 1937 deed ze mee aan de eerste tentoonstelling van abstracte Amerikaanse kunstenaars en in 1940 ging ze naar de Cranbrook Academy of Art.
Charles en Ray trouwden in 1941 en verhuisden naar Los Angeles. Daar begonnen ze met het buigen van multiplex om comfortabele, betaalbare stoelen te ontwerpen. De oorlog leidde hen echter naar het ontwikkelen van beenspalken voor de marine. In 1946 toonden ze hun meubelontwerpen in het MoMA en in 1948 deden ze mee aan een MoMA-wedstrijd voor betaalbare meubels.
Ze bouwden in 1949 hun eigen Eames House en werkten ook met grafisch ontwerp, fotografie, film en tentoonstellingen. In 1957 sloot Vitra een overeenkomst met Herman Miller en begon de Eames-ontwerpen te produceren voor Europa en het Midden-Oosten.
De invloed van Charles en Ray op Vitra is enorm, zowel in hun producten als in hun ontwerpfilosofie. Vitra vraagt zich nog steeds af wat Charles en Ray zouden zeggen bij belangrijke beslissingen. Na hun overlijden bleef Vitra nauw samenwerken met de Eames-familie. De meubels van Charles en Ray Eames zijn al sinds het begin een belangrijk onderdeel van de collectie van het Vitra Design Museum.
In 1988 kreeg het museum veel objecten uit hun nalatenschap. In 2017/18 organiseerde het museum een grootse terugblik op hun werk met de tentoonstelling ‘An Eames Celebration’, bestaande uit vier parallelle exposities. Ter gelegenheid hiervan publiceerde het Vitra Design Museum het ‘Eames Furniture Sourcebook’ en ‘Essential Eames: Words & Pictures’.
Beroemd door iconische ontwerpen
Charles en Ray Eames zijn beroemd geworden met hun iconische stoelen, waaronder de Eames Plastic Chair (1950) en Fiberglass Chair (1950), die comfort en stijl samenbrengen. Andere bekende ontwerpen zijn de luxueuze Lounge Chair & Ottoman (1956), Aluminum Group Chairs (1958), La Chaise (1948) en Molded Plywood Chair (1946). Naast stoelen creëerden ze ook elegante en functionele tafels, zoals de Segmented Table (1964), Coffee Table (1949) en Contract Table (1964).
Het Eames-duo stond ook bekend om hun ergonomische kantoormeubelen, zoals de Soft Pad Chairs (1969) en Executive Chair (1959), die zowel comfort als stijl bieden. Ze ontwierpen tevens modulaire opslagsystemen, zoals de Eames Storage Units (ESU) (1949) en Desk Unit (EDU) (1949), die zorgen voor een gestroomlijnde en georganiseerde werkruimte.
Tot slot ontwikkelden Charles en Ray Eames iconische en speelse accessoires zoals de House Bird, Elephant (1945) en Hang-It-All (1953), die een persoonlijk tintje geven aan elke leefruimte.
Kijk hier voor een overzicht van alle Eames producten.
Charles en Ray Eames blijven Vitra en de designwereld inspireren met hun innovatieve ontwerpen. Hun nalatenschap leeft voort in de prachtige meubels en tentoonstellingen die hun creatieve geest eren.